Menu

Uitgelezen - Welke leestips geeft Fenne Kuppens?

Op 6 maart was het Uitgelezen in de Bib Leuven. Het vaste panel van Anna Luyten en Jos Geysels werd deze keer versterkt door actrices Katrien De Ruysscher en Els Dottermans. Ook muzikante Fenne Kuppens kwam langs.

Anna's ultieme leestip? 'De lange droogte' van Cynan Jones, een verhaal over een man die op zoek gaat naar zijn verloren koe in de vlaktes van Wales. Een prachtig boek waarbij je alles zo voor je ziet, heel filmisch - niet toevallig als je weet dat Jones ook een paar afleveringen van 'Hinterland' regisseerde.
Jos tipt dan weer 'Home Fire' van Kamila Shamsie, wat ambassadeur Hanne onlangs op onze website tipte.
Katriens leestip van de avond was 'Odes' van David Van Reybrouck, een verzameling van zijn odes in De Correspondent. Hij bezingt dingen als de lente, Leonard Cohen en natuurlijk ook de liefde. 
Ook Els' ultieme tip, 'Een honger' van Jamal Ouariachi werd onlangs op onze website getipt. 
Fennes tip is 'Just kids' van Patti Smith, het verhaal over Smiths ontmoeting met Robert Mapplethorpe en over hoe ze elkaar vonden in hun gedrevenheid om kunstenaar te worden én hoe ze daar allebei in slaagden.
Fenne, bekend van de band Whispering Sons, werkt halftijds in een bibliotheek in Brussel. Wij waren benieuwd naar welke boeken Fenne nog graag las en vroegen haar om meer leestips. We zetten ze even op een rijtje:

- 'Less than zero' van Bret Easton Ellis
- 'Bright lights, big city' van Jay McInerney
'Crash' van J. G. Ballard 
'Titaantjes' van Nescio 

Fenne: "Het zijn allemaal boeken die qua thematiek in dezelfde lijn liggen: jonge mensen die niet kunnen aarden in de maatschappij en zoeken naar een middel daartegen. Vaak zoeken ze dat in exhuberante zaken als drugs, drank, seks, ... Genot in extreme vormen. Het zijn ook allemaal vrij nihilistische verhalen. Als ik één boek uit die vier moet kiezen, dan is het wel 'Titaantjes'. In het middelbaar had ik een leerkracht die er zot van was. Soms lazen we een hele dag in 'Titaantjes' in plaats van les te krijgen. De dag erna luisterden we dan naar muziek die erbij pastte en de dag daarna discussieerden we erover. Hij wilde echt dat de leerlingen er iets uit oppikten, uit dat idealistische idee, of dat ze zich ermee identificeerden. Ik weet niet of dat bij iedereen gelukt is, maar bij mij heeft het wel een blijvende indruk nagelaten."